Skip to content
Schermafbeelding-2025-06-13-om-15.27.09

Voortgang contractstandaard hulpmiddelen in de Wmo 2015

Gepubliceerd op: 13-06-2025

Met de begeleidingsgroep voor hulpmiddelen hebben we opnieuw een belangrijke stap gezet richting een contractstandaard.

Op donderdag 5 juni kwamen we bijeen met een groep van zo’n 20 betrokken vertegenwoordigers van VWS, VNG, aanbieders, brancheorganisaties en gemeenten – allen met inhoudelijke expertise en een sterke betrokkenheid bij het onderwerp.

Tijdens deze bijeenkomst hebben we uitgebreid stilgestaan bij de opbouw van de overeenkomst voor hulpmiddelen. Een centrale vraag was in hoeverre onderdelen die normaal gesproken thuishoren in het Programma van Eisen (PvE), mogelijk in de overeenkomst kunnen worden opgenomen. Dit zou kunnen bijdragen aan verdere standaardisering.

In de huidige conceptovereenkomst zijn nu enkele artikelen opgenomen die traditioneel onderdeel zijn van het PvE, zoals bepalingen over levertijden, storingsmeldingen, communicatie, klachtenafhandeling en procedures bij spoed of calamiteiten. Sommige deelnemers vonden deze lijst echter nog niet volledig. Er werd onder andere gepleit voor het optioneel opnemen van bepalingen over het al dan niet toepassen van een uitfaseringsregeling, sterfhuisconstructie, overname van het uitstaande bestand bij koop of huur, kostprijsbewaking en tijdige vervanging van hulpmiddelen.

Het is goed om te zien dat al deze onderwerpen worden verplaatst van de conceptovereenkomst naar de uitvoeringsvoorwaarden of het PvE. Ze worden opgenomen als afzonderlijke bijlage bij de overeenkomst, wat de structuur en duidelijkheid ten goede komt.

Verder hebben we gesproken over andere belangrijke onderwerpen, zoals het opnemen van een indexeringsclausule, het verplicht gebruik van productcodes en functionele beschrijvingen, en het toepassen van de twee door de VNG opgestelde convenanten uit de verbeteragenda hulpmiddelen van VWS: het convenant ‘meeverhuizen’ en het convenant ‘maatwerkprocedures’.

Het was opnieuw een constructieve en inhoudelijk sterke bijeenkomst. Met dit overleg zijn we weer een stap dichterbij gekomen om tot een breed gedragen standaard te komen voor hulpmiddelen.

Vervolg: ontwikkeling contractstandaarden hulpmiddelen

De volgende bijeenkomst van de begeleidingsgroep staat gepland op 3 juli. Dan zullen verschillende inkoopvarianten besproken worden, aan de hand van conceptmodellen.

Een consultatieronde van de opgeleverde producten volgt na het zomerreces. De exacte datum wordt nog bepaald. Houd hiervoor de communicatie over Wmo 2015 hulpmiddelen goed in de gaten – of nog beter: word lid van de community. Zo ontvang je automatisch een notificatie in je mailbox zodra er een nieuw bericht of oproep verschijnt.

Ander nieuws

06-11-2025

Hackathon i-Sociaal Domein: vereenvoudigd en versneld!

“Eerst gaat het schuren, dan ontstaat er chaos”, zo omschreef...
28-10-2025

Praktijkverhaal | Kleinschalig specialistisch wonen ontwikkeld door aanbieders en gemeenten Drenthe

Kinderen zo thuis en huiselijk mogelijk laten opgroeien, dat is...
28-10-2025

Interview | Heerlen doet het anders: ‘Samenwerking in plaats van marktwerking’

Dubbelinterview met wethouders Peter van Zutphen en Jordy Clemens van...
28-10-2025

Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO)

Gemeenten hebben de taak om voor hun inwoners de zorg...
28-10-2025

Zeven goede gewoonten voor de inkoop van Jeugdhulp

Goede inkoop van jeugdhulp vraagt om een duurzame samenwerking tussen...
28-10-2025

Handreiking Stappenplan Gemeentelijke controleaanpak

Deze handreiking (2019, pdf) ondersteunt bij het verfijnen van de...