Skip to content
kantoor-grafisch

Het belang van iEb versie 4.0: een aanloop naar de Inkomens- en Vermogensafhankelijke eigen Bijdrage (IVB)

Gepubliceerd op: 14-10-2024

Met de komst van iEb 4.0 in april 2025 wordt een nieuwe stap gezet in het verder automatiseren van de informatie-uitwisseling om de administratieve lasten in de eigen bijdrage keten te verminderen.

Er komt dan een nieuw bericht beschikbaar waarmee het mogelijk wordt om informatie vanuit het CAK naar de gemeente te versturen. De gemeente kan deze geautomatiseerd verwerken in het gemeentelijke systeem.  

Het nieuwe bericht is het WMO409-bericht, het ‘inhoudelijke terugkoppelingbericht’. De informatie die straks via het nieuwe bericht wordt verstuurd naar de gemeente was tot op heden alleen beschikbaar via de verwerkingslijsten die moesten worden gedownload vanuit het CAK-portaal ‘Porta’ en vervolgens handmatig moesten worden gecontroleerd. 

Hoewel de terugkoppeling van de kostprijs nog niet in de iEb 4.0 release is opgenomen, is het WMO409-bericht dus het eerste bericht waarin er inhoudelijke informatie vanuit CAK naar de gemeente gaat. Door het iEb 4.0 op een goede wijze te implementeren, is het werkproces van de gemeente voorbereid op het ontvangen en geautomatiseerd verwerken van informatie vanuit het CAK in het gemeentelijk systeem. Dit is ook van belang voor de invoering van de IVB.

Ontwikkeling berichtenverkeer 

In 2020 is met de invoering van het abonnementstarief Wmo de eerste versie van de iEb geïmplementeerd. Hiermee is het mogelijk gemaakt dat gemeenten cliënten via het Gemeentelijk Gegevensknooppunt (GGK) konden aan- en afmelden bij het CAK ten behoeve van de inning van de eigen bijdrage in de Wmo.

Inmiddels gebruiken we versie 3.0 van de iEb. Maar de informatiestroom is tot op heden één kant op: de gemeenten versturen informatie naar het CAK en het CAK bevestigt de ontvangst met een (technisch) retourbericht. 

Waarom is dit belangrijk voor de toekomstige IVB?  

De verwachting is dat per 1 januari 2026 de nieuwe IVB wordt ingevoerd als opvolger van het abonnementstarief Wmo. Er ligt een politieke wens om cliënten niet meer eigen bijdrage voor de Wmo te laten betalen dan de kostprijs van de maatwerkvoorziening (hulpmiddelen en woningaanpassingen).  

In de nieuwe wetgeving is daarom opgenomen dat het CAK kostprijsbewaking uitvoert op basis van de door de gemeente aangeleverde kostprijs. Bij het bereiken van deze kostprijs zal het CAK een signaal afgeven aan de gemeente. Op basis van dit signaal zal de gemeente bij het CAK aangeven of de inning van de eigen bijdrage moet stoppen of moet doorlopen omdat er nog een andere voorziening aanwezig is bij de cliënt. Als het nodig is, wordt nog een nieuwe kostprijs doorgeven. 

Om dit proces op een goede manier te faciliteren is afgesproken om de terugkoppeling van het bereiken van de kostprijs via het berichtenverkeer te laten verlopen. In de gemeentelijk software kan dit zoveel als mogelijk worden geautomatiseerd zodat veel handwerk voor de gemeente wordt voorkomen. 

Softwareleveranciers 

Elke gemeentelijke softwareleverancier zal iEb 4.0 op haar eigen wijze in de software implementeren. Ons advies is dan ook om goed af te stemmen met de softwareleverancier en de ontwikkelingen rondom zowel iEb 4.0 als de IVB te blijven volgen.  

Helpen met testen? 

Vanaf 7 april 2025 moeten alle gemeenten en het CAK werken met iEb4.0. Een volledige beschrijving van iEb 4.0 staat op iStandaarden.nl: de website van Zorginstituut Nederland met betrekking tot de informatiestandaarden. Op dit moment stelt het Zorginstituut een landelijk draaiboek op dat op korte termijn wordt gepubliceerd. Daarmee is de publicatie van iEb 4.0 compleet.

Verder ondersteunt het Ketenbureau gemeenten, zorgaanbieders en het CAK bij de ketentesten. In onze community ‘Testen voor testers’ besteden we actief aandacht aan het testen van iEb4.0. Wil je zelf gaan testen, meld je dan aan op Testers voor testers · Ketenbureau i-Sociaal Domein.  

Ander nieuws

06-11-2025

Hackathon i-Sociaal Domein: vereenvoudigd en versneld!

“Eerst gaat het schuren, dan ontstaat er chaos”, zo omschreef...
28-10-2025

Praktijkverhaal | Kleinschalig specialistisch wonen ontwikkeld door aanbieders en gemeenten Drenthe

Kinderen zo thuis en huiselijk mogelijk laten opgroeien, dat is...
28-10-2025

Interview | Heerlen doet het anders: ‘Samenwerking in plaats van marktwerking’

Dubbelinterview met wethouders Peter van Zutphen en Jordy Clemens van...
28-10-2025

Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO)

Gemeenten hebben de taak om voor hun inwoners de zorg...
28-10-2025

Zeven goede gewoonten voor de inkoop van Jeugdhulp

Goede inkoop van jeugdhulp vraagt om een duurzame samenwerking tussen...
28-10-2025

Handreiking Stappenplan Gemeentelijke controleaanpak

Deze handreiking (2019, pdf) ondersteunt bij het verfijnen van de...