Skip to content
shaking-hands-930178_1280-1-

Geen gestandaardiseerd berichtenverkeer hoofd- en onderaannemers

Gepubliceerd op: 04-02-2025

De afgelopen maanden heeft het Ketenbureau i-Sociaal Domein, samen met VECOZO en Zorginstituut Nederland, gezocht naar mogelijkheden om op korte termijn financieel-administratieve informatie tussen hoofd- en onderaannemers op een gestandaardiseerde manier uit te wisselen. De conclusie is dat dit, zonder een aanzienlijke investering, niet lukt. In dit bericht lichten we dat toe.  

Administratieve uitdagingen 

Aanbieders van zorg en ondersteuning krijgen door keuzen van gemeenten of regio’s steeds meer en steeds vaker te maken met Hoofd- en onderaannemerschap (H&O). De verwachting is dat H&O in het sociaal domein de komende jaren verder toeneemt. Hoofdaannemers krijgen daarmee de uitdaging om taken in te richten die eerder bij gemeenten of regio’s lagen, waardoor de administratieve lasten toenemen. Specifiek noemen aanbieders daarbij de uitdagingen bij het uitwisselen van financieel-administratieve informatie: de toewijzing, informatie over de start en stop en de declaratie van de zorg of ondersteuning. Het Ketenbureau i-Sociaal Domein heeft daarom de afgelopen maanden gezocht naar administratief luwe mogelijkheden om financieel-administratieve informatie uit te wisselen tussen hoofd- en onderaannemer die aansluit bij het berichtenverkeer conform de iStandaarden.   

Standaard instrument niet wenselijk

Op basis van een inhoudelijke behoeftepeiling zijn de afgelopen maanden gesprekken gevoerd met zorgaanbieders, softwareleveranciers en ketenpartners. Zij spraken hun waardering uit voor het feit dat de administratieve uitdagingen van H&O-constructies ook landelijk worden herkend en erkend. Ook vond men het prettig dat partijen zoeken naar een structurele oplossing voor een actueel probleem. Momenteel gebruiken zorgaanbieders, vaak in overleg met hun softwareleveranciers, alternatieve oplossingen om communicatie onderling vorm te geven. Hoewel deze oplossingen vaak divers en verre van optimaal zijn, is uit gesprekken gebleken dat het niet wenselijk is één van deze instrumenten tot standaard te verheffen. Dit dwingt aanbieders immers om op dezelfde manier te werken, wat onnodige ontwikkelkosten en nieuwe administratieve lasten met zich meebrengt, die mogelijk niet aansluit bij de wensen en werkwijze die aanbieders momenteel hanteren.   

Geen kopie informatiemodel iStandaarden 

In overleg met ketenpartners is gezocht naar een ‘quick fix’ op basis van de huidige iStandaarden, waarbij zowel de envelop als de inhoud van berichten aangepast kan worden om te routeren tussen aanbieders via een beveiligd netwerk. Softwareleveranciers gaven hierbij echter aan dat de software van aanbieders daarvoor doorgaans niet geschikt is. Zij kunnen een inkomende berichtenstroom (zoals een zorgtoewijzing) wel ontvangen en verwerken, maar niet aanmaken en verzenden. Datzelfde geldt voor de uitgaande berichtenstroom, zoals het verwerken van een declaratiebericht. Omdat dit bedrijfskritische processen van aanbieders raakt, zou hiervoor een volwaardig informatiemodel en bijbehorende infrastructuur voor opgezet moeten worden. Inclusief het beheer, doorontwikkeling en releasebeleid. De doorlooptijd en investering die een dergelijke ontwikkeling met zich meebrengt zijn op dit moment niet te rechtvaardigen voor zowel ketenpartijen als aanbieders.   

Vernieuwing wenkend perspectief

De manier waarop financieel-administratieve informatie voor de iWmo en de iJw wordt uitgewisseld, gaat op termijn veranderen. Daarbij wordt de huidige werkwijze, het versturen van berichten tussen partijen, vervangen door het ontsluiten van informatiebronnen, waarbij de bestaande problematiek bij Hoofd- en onderaannemerschap vanaf de implementatie kan worden opgelost. Dit wordt ook wel het ‘netwerkperspectief’ genoemd. Meer over de beoogde vernieuwing kun je hier lezen. Het netwerkperspectief maakt het mogelijk om de onderaannemer toegang te geven tot financieel-administratieve informatie die met het huidige berichtenverkeer alleen tussen financier en hoofdaannemer wordt uitgewisseld. Het verder uitdenken en uitwerken van het netwerkperspectief vraagt tijd en biedt daarmee geen oplossing voor de korte termijn.  

Wat dan wel? 

Het Ketenbureau i-Sociaal Domein herkent en erkent de administratieve uitdagingen van H&O-constructies. Daarom blijven we inzetten op een actieve uitwisseling van kennis er en ervaringen tussen aanbieders. Daarover houden we jullie op de hoogte via onze website. 

Ander nieuws

14-11-2025

Volle webinars en feestelijke afsluiting Week van de Standaarden

Met de overhandiging van het boekje ’10 jaar i-Sociaal Domein’...
12-11-2025

Verder met het Landelijk Aanmeldformulier Jeugd

Met het Landelijk Aanmeldformulier Jeugd kun je met eenzelfde formulier...
06-11-2025

Hackathon i-Sociaal Domein: vereenvoudigd en versneld!

“Eerst gaat het schuren, dan ontstaat er chaos”, zo omschreef...
28-10-2025

Praktijkverhaal | Kleinschalig specialistisch wonen ontwikkeld door aanbieders en gemeenten Drenthe

Kinderen zo thuis en huiselijk mogelijk laten opgroeien, dat is...
28-10-2025

Interview | Heerlen doet het anders: ‘Samenwerking in plaats van marktwerking’

Dubbelinterview met wethouders Peter van Zutphen en Jordy Clemens van...
28-10-2025

Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO)

Gemeenten hebben de taak om voor hun inwoners de zorg...