
Vervolg op de ontwikkeling van de contractstandaard voor hulpmiddelen
Op 3 juli heeft de begeleidingsgroep de concept-inkoopdocumenten voor hulpmiddelen besproken, als vervolg op de eerdere bespreking van de conceptovereenkomst. Hieronder vind je de belangrijkste punten die zijn besproken.
Besproken onderwerpen
We hebben uitvoerig gesproken over welke vormen nu het meest voorkomen bij het aanbesteden van hulpmiddelen. Met de begeleidingsgroep kwamen we op de volgende varianten:
- All-in huur (meest voorkomend)
- All-in koop met depot (eventueel zonder/apart onderhoud)
- All-in koop zonder depot (eventueel zonder/part onderhoud)
Er zijn nog wel meer varianten te bedenken maar de conclusie was dat gemeenten bij de uitvoering van de opdracht meer details kunnen afspreken met de aanbieders.
Verder is besproken om de focus te leggen op het uitwerken van twee uitvoeringsvarianten:
- Openbare aanbesteding
- Toelatingsprocedure
In de openbare aanbestedingsvariant nemen we de mogelijkheden van een mededingingsprocedure, de concurrentiegerichte dialoog en aandacht voor het innovatie partnerschap mee.
Daarnaast is besproken hoe we zoveel mogelijk kunnen aansluiten bij de bestaande uniformiteit van de contractstandaarden van Jeugdhulp en Wmo diensten.
UBO verklaring en Ruslandverklaring
Er zijn vragen gesteld over de toepassing van de UBO-verklaring (Ultimate Beneficial Owner) en of deze voldoet aan de eisen rondom de zogenaamde Ruslandverklaring of andere gesanctioneerde entiteiten.
De Ruslandverklaring houdt in dat een partij verklaart geen banden te hebben met Rusland of organisaties die onder EU-sancties vallen. Deze verklaring is gericht op het naleven van sanctieregels en het voorkomen van risico’s op overtreding.
Het opgenomen UBO-artikel in de contractstandaard is voldoende is om te voorkomen dat een partij banden heeft met Rusland en/of gesanctioneerde organisaties. Rusland en/of gesanctioneerde organisaties vallen onder de sanctielijst dus zijn te allen tijde uitgesloten door het opgenomen artikel. Een aparte Ruslandverklaring is dan niet nodig.
Vervolgstappen
De bijeenkomst was constructief en inhoudelijk sterk. We zijn weer een stap dichter bij een breed gedragen standaard voor hulpmiddelen.
De volgende bijeenkomsten van de begeleidingsgroep vinden plaats op 4 en 9 september. Dan bespreken we achtereenvolgens de conceptovereenkomst en de toelichting daarop, en de concept-inkoopdocumenten inclusief toelichting.
Na het zomerreces volgt een consultatieronde over de opgeleverde stukken. De exacte datum wordt nog gecommuniceerd. Houd hiervoor de communicatie over Wmo 2015 hulpmiddelen goed in de gaten.