Aanbesteden voor zorgaanbieders – module 1

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1

Voor wie?

De e-learning modules zijn gratis toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in de aanbestedingsprocedures in het sociaal domein. Bijvoorbeeld: beleidsmedewerkers, accountmanagers, zorgmanagers, directeuren van aanbieders en zelfstandige zorgaanbieders. De online lesmodules zijn ook te volgen door medewerkers van gemeenten die zich bezighouden met het aanbesteden van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. 

Onderwerpen

In de e-learning komen onderstaande 4 thema’s aan bod. Het is ook mogelijk om een of enkele thema’s te volgen.

De thema’s zijn:

Module 1

In deze module leer je hoe een gemeente werkt. Hoe het besluitvormingsproces loopt rond het sociale domein, waar in het proces je invloed kunt uitoefenen en hoe de strategie, beleid en visie uiteindelijk terechtkomen in relevante documenten zoals het inkoopdocument en – criteria. Dan heb je de context te pakken om daar als aanbieder goed op aan te sluiten. Verder wordt het inkoopproces per fase toegelicht en welke inbreng jij in die fasen kunt hebben. Daarnaast komen de afwegingen aan bod die je als aanbieder kunt maken. Centrale vragen zijn: ‘Past en sluit de gemeente aan bij de doelstellingen van jouw organisatie en strategie?’ en ‘Hoe krijg je daar geschikte informatie over en met wie ga je in dialoog?’ en ‘Hoe maak ik contact en oefen ik rechtmatig invloed uit?’

Hoofdstuk 1- Besluitvorming in de gemeente

Dit onderdeel gaat in op de rol van het college van B&W (burgemeester en wethouders), de gemeenteraad met haar raadsleden, de beleidsambtenaren en de Adviesraad Sociaal Domein. Ook is aangegeven op welke manieren je informatie over de inkoop van de Wmo, Jeugdwet en participatie kunt vinden. Op de websites van gemeenten en regionale inkooporganisaties staat veel informatie. Telefonisch contact opnemen is ook mogelijk.

Hoofdstuk 2 - Vier fases van een inkoopproces

Deze presentatie gaat in op de verordening. Het geeft de kaders aan voor het vervolgproces van strategie, beleid, inkoopcriteria en het inkoopdocument. Bij de totstandkoming ervan is er ruimte voor de inwoners om mee te praten. Ambtenaren bereiden de verordening voor met het college van B&W en de gemeenteraad stelt hem vast. Er is ook een voorbeeld van een artikel uit een verordening opgenomen.

Fase 1 en fase 2

Deze presentatie gaat over het inkoopproces van de gemeente. Het inkoopproces bestaat uit vier dialoogfasen met aanbieders. We starten met de eerste twee fasen. Fase 1: vaststellen van de strategie en fase 2: marktanalyse en het ontwikkelpotentieel. We gaan in op de inhoud van elke fase én op de mogelijke inbreng van aanbieders in die betreffende fase.

Fase 3 en 4

Deze presentatie behandelt fase 3: keuzes over contract, bekostiging, toegang en het leveranciersmanagement én fase 4: de uitvoeringsfase, de fase waarin de aanbieder gecontracteerd is. We gaan ook hier in op de inhoud van de fase én op de mogelijke inbreng van aanbieders in die betreffende fase.

Hoe kom je in gesprek met de gemeente?

Deze presentatie gaat in op de vraag hoe je als aanbieder in contact komt met de gemeente. Er zijn allerlei manieren om in contact te komen, zoals tijdens bijeenkomsten georganiseerd door de gemeente of via de Adviesraad Sociaal domein. Ga netwerken. Het hangt ook samen met de vraag of je nieuw bent, of dat je al een contract heeft, een kleine of grote aanbieder bent of dat jouw organisatie een goed idee heeft.

Hoofdstuk 3 - Met welke gemeenten gaat u in dialoog?

Deze presentatie gaat in op de vraag met welke gemeenten je in dialoog gaat. Dit hangt samen met de doelstellingen die je voor de verschillende gemeenten heeft. Afhankelijk van jouw doelstelling sluit je aan bij de strategie-, analyse, keuze of contractfase. Bij marktconsultaties halen gemeenten informatie op uit de markt en geven ze zelf ook de nodige informatie. Het is belangrijk dat er iemand van jouw organisatie in dialoog gaat met de gemeente die thuis is in het onderwerp waar het over gaat.

Hoofdstuk 4 - Rechtmatig invloed uitoefenen

Deze presentatie gaat in op het rechtmatig invloed uitoefenen voorafgaand en tijdens de aanbesteding. Meld je aan voor dialoogsessies tussen twee inkoopperiodes in om input te geven. Tijdens de aanbesteding is het alleen toegestaan om via de Nota van Inlichtingen (NvI) vragen te stellen. Benader geen ambtenaren of wethouders over de aanbesteding. Dan word je uitgesloten.

Andere bekeken ook

E-learning

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 2- Inschrijven op aanbesteden

E-learning

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 3 - Onderscheidend vermogen in aanbesteden

E-learning

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 4 - Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) lezen en invullen

E-learning

Inkoop Jeugdwet en Wmo 2015 gemeenten

E-learning

subtitel

Zorgadministratie en berichtenverkeer

E-learning

Contract standaarden Jeugd

E-learning contractstandaarden

Wil je verder ontwikkelen? Bekijk alle e-learnings.

Aanbesteden voor zorgaanbieders – module 2- Inschrijven op aanbesteden

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1

In de e-learning komen onderstaande 4 thema’s aan bod. Door middel van presentaties en documenten worden deze thema’s uitgelegd. Door het gebruik van alledaagse voorbeelden van aanbestedingsprocedures wordt de behandelde theorie herkenbaar toegelicht. Ook vind je praktijkverhalen en voorbeelddocumenten van gemeenten en aanbieders. Het is ook mogelijk om een of enkele thema’s te volgen.

De thema’s zijn:

Programma van deze module

In de verschillende hoofdstukken komen onder andere de volgende vragen aan de orde:

  • Hoofdstuk 1: Het juridisch kader
  • Hoofdstuk 2: Verschillende inkoopvormen
  • Hoofdstuk 3: Het proces van aanbesteden en inschrijven
  • Hoofdstuk 4: Is een aanbesteding interessant voor jouw doelgroepen en doelstellingen?

Hoofdstuk 1 - Het juridisch kader

Aanbestedende diensten hebben bij het opstellen van een aanbesteding te maken met wet- en regelgeving. Wat moet je weten en hoe pas je het toe? Daarbij zijn vier juridische principes van toepassing bij het aanbesteden:

  • objectiviteit
  • transparantie
  • proportionaliteit
  • non-discriminatoir

Daarnaast is er aandacht voor mededinging, jurisprudentie en de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB), beter bekend als ‘behoorlijk bestuur’.

Hoofdstuk 2 - Verschillende inkoop vormen

In deze presentatie behandelen we de verschillende inkoopvormen en de SAS-procedure. SAS staat voor Sociale en Andere Specifieke diensten. Door deze procedure is er meer ruimte voor dialoog en overleg tijdens het inkoopproces. Een goed voorbeeld is het bestuurlijk aanbesteden, waarin de uitvoeringseisen en andere voorwaarden in overleg met de aanbieders tot stand komen en je toch kunt voldoen aan het juridisch kader.

Hoofdstuk 3 - Het proces van aanbesteden en inschrijven

We behandelen de te nemen stappen vanaf de publicatie tot de gunning en verificatieronde. Ook leggen we het verschil uit tussen selectiecriteria en gunningscriteria waarbij o.a. de vuistregel voor het onderscheid in de beoordeling van de aanbieder en de aanbieding aan bod komt. We geven antwoord op de vraag wat er komt kijken bij ‘gezamenlijk inschrijven’ en waarom volledig, tijdig en compleet inschrijven belangrijk is.

Hoofdstuk 4 - Is een aanbesteding interessant voor jouw doelgroepen en doelstellingen?

De afweging om wel of niet in te schrijven is een belangrijke stap in de beoordeling van de aanbesteding. Het is belangrijk om een juiste analyse van de aanbesteding te maken. Jouw beargumentering weegt de aanbestedende dienst mee in de beoordeling.

Wil je verder ontwikkelen? Bekijk alle e-learnings.

Aanbesteden voor zorgaanbieders – module 3 – Onderscheidend vermogen in aanbesteden

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1

Algemeen

In de e-learning komen onderstaande 4 thema’s aan bod. Het is ook mogelijk om een of enkele thema’s te volgen.

De thema’s zijn:

Het programma van deze module

Deze module gaat over het onderscheidend vermogen in uw aanbod gaat. Het onderscheidend vermogen wordt op een aantal onderwerpen uitgediept.

  • Inkoopprocedures met gunningscriteria

    • Beste prijs-kwaliteit verhouding

    • Beoordelingscriteria

    • Beoordelingscommissie

  • Proces
    • Inschrijfproces t/m review

    • Schrijftips

Les 1: Inkoopprocedures met gunningscriteria

Vervolg les 1 - Beste prijs kwaliteit verhouding

Vervolg les 1 - Beoordelingscriteria

Vervolg les 1 - Beoordelingscommissie

Les 2 - Proces

Vervolg les 2 - Inschrijfproces tot en met review

Vervolg les 2 - Schrijftips

Wil je verder ontwikkelen? Bekijk alle e-learnings.

Aanbesteden voor zorgaanbieders – module 4 – Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) lezen en invullen

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1

Algemeen

In de e-learning komen onderstaande 4 thema’s aan bod. Het is ook mogelijk om een of enkele thema’s te volgen.

De thema’s zijn:

Les 1: Inleiding UEA, de afkorting en het formulier

Het hoe en waarom van een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) bij de inschrijving op een aanbesteding wordt in deze module behandeld.

Les 2: Opbouw van het UEA

De zes delen van het UEA worden in deze presentatie als inhoudsopgave behandeld. Je krijgt in vogelvlucht een totaalbeeld van het formulier.

Les 3: Voorbeeldinschrijving

In deze les lichten we een casus toe aan de hand waarvan het UEA – formulier ingevuld wordt.

Les 4: Deel 1 - gegevens aanbestedende dienst

We lichten deel I van het formulier toe. Dit deel vult de aanbestedende dienst in.

Les 5: Deel 2 - gegevens ondernemer met delen A, B, C en D

In deel II staan de gegevens van de betrokken ondernemers met onder andere een toelichting op hoofd- en onderaannemerschap en op het invullen van de percelen. We behandelen het invullen van alle benodigde gegevens.

Les 6: Deel 3 - uitsluitingscriteria

In deze les lichten we het hoe en waarom van de uitsluitingsgronden toe.

Les 7: Deel 4 - selectiecriteria

Voldoe je aan alle eisen? Dan volstaat hier een ‘ja’. Maar wat zijn de gevolgen wanneer je ‘nee’ invult?

Les 8: Deel 5 - beperking van het aantal gekwalificeerde gegadigden

Wanneer moet je Deel V invullen? In deze presentatie lichten we deel V toe evenals de rol van het inkoopdocument hierin.

Hoofdstuk 9 - Deel VI: ondertekening UEA

Wie mag het UEA ondertekenen? Wat is een rechtsgeldige handtekening en hoe wordt deze handtekening door de aanbestedende dienst geverifieerd? Het antwoord op deze vragen staat centraal in deze presentatie.

Bestanden &Links

Andere bekeken ook

E-learning

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1

E-learning

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 2- Inschrijven op aanbesteden

E-learning

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 3 - Onderscheidend vermogen in aanbesteden

E-learning

Inkoop Jeugdwet en Wmo 2015 gemeenten

E-learning

subtitel

Zorgadministratie en berichtenverkeer

E-learning

Contract standaarden Jeugd

E-learning contractstandaarden

Wil je verder ontwikkelen? Bekijk alle e-learnings.

Inkoop Jeugdwet en Wmo 2015 gemeenten

Ga snel naar

Meld je nu direct aan

Deze e-learning is te volgen via een externe partner. Meld je aan op hun website om de training te volgen

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1

Algemeen

Aan de hand van video’s, tekst, interviews, podcasts en oefentoetsen gaat u in de lesmodules dieper in op de theorie rondom inkoop in het sociaal domein.

Voor wie?

De online lesmodules zijn gratis toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in inkoop in het sociaal domein. Bijvoorbeeld: beleidsmedewerkers, inkopers, directeuren sociaal domein en wethouders van gemeenten. De lesmodules zijn ook te volgen door medewerkers van (zorg)aanbieders die zich bezighouden met inkoop of (inkoop)adviseurs actief op dit thema.

Hoe ziet de e-learning inkoop Jeugdwet en Wmo 2015 eruit?

Aan de hand van video’s, tekst, interviews, podcasts en oefentoetsen ga je in de lesmodules dieper in op de theorie rondom inkoop in het sociaal domein. In de modules komen 10 thema’s aan bod. Het is ook mogelijk om 1 of enkele van deze thema’s te volgen.

De thema’s zijn:

  1. Introductie inkoop in het sociaal domein

  2. Samenhang in de zorgketen

  3. Segmenteren

  4. Proces van inkoop

  5. Transformeren

  6. Marktanalyse

  7. Bekostiging

  8. Leveranciersmanagement

  9. Toegangsmanagement

  10. Contract

Bestanden en links

Andere bekeken ook

Wil je verder ontwikkelen? Bekijk alle e-learnings.

Zorgadministratie en berichtenverkeer

Ga snel naar

Meld je nu direct aan

Je krijgt een e-mail vanuit noreply@pluvo.com met jouw inloggegevens. Geen mailtje in jouw mailbox? Dan kan het in jouw spam terecht zijn gekomen of door de server zijn geweigerd. Na aanmelding heb je 2 maanden toegang tot de e-learning

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1

Algemeen

Werk je op de backoffice en/of zorgadministratie van een gemeente of aanbieder? En wil je meer kennis over het op een juiste manier voeren van de zorgadministratie en gebruik van het berichtenverkeer? Het Ketenbureau i-Sociaal Domein heeft hierover een e-learning ontwikkeld in 5 modules.

Aan de hand van deze online lesmodules kun je je kennis aanvullen of opfrissen. Kortom, deze gratis modules bieden je als zorgadministratiemedewerker de mogelijkheid om meer inzicht in en grip te krijgen op de zorgadministratie en het berichtenverkeer.

Voor wie?

De modules zijn geschikt voor zowel beginnende backoffice en zorgadministratiemedewerkers die meer verdieping zoeken als de meer ervaren medewerkers die hun kennis willen opfrissen.

In deze e-learning leer je meer over de communicatie tussen aanbieder en gemeente over de toewijzing, aanvang, beëindiging en declaratie van zorgverlening. De online lesmodules zijn gratis toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in het voeren van een backoffice en zorgadministratie en daarmee het gebruik van het berichtenverkeer.

Hoe ziet de e-learning zorgadministratie en berichtenverkeer eruit?

Aan de hand van video’s, tekst, interviews en oefentoetsen ga we in op het voeren van een zorgadministratie. Het geeft je inzicht in hoe je het berichtenverkeer op de juiste manier gebruikt en wat de gevolgen zijn wanneer je het berichtenverkeer niet juist gebruikt. Elke module wordt afgesloten met een quiz.

Onderwerpen

In de 5 lesmodules worden de volgende onderwerpen behandeld:

  1. Introductie en basiskennis

  2. Beoordelen

  3. Toeleiden

  4. Leveren

  5. Declareren

Ook is er aandacht voor het toewijzen en toeleiden van zorg bij/van een Gecertificeerde Instelling (GI) en uitzonderingen. In de modules wordt een onderscheid gemaakt tussen de Jeugdwet en Wmo. Na het volgen van de 5 modules kun je op de juiste manier een backoffice en zorgadministratie vormgeven en uitvoeren én het berichtenverkeer gebruiken voor jouw gemeente of zorgorganisatie.

Bestanden en links

Andere bekeken ook

Wil je verder ontwikkelen? Bekijk alle e-learnings.

E-learning contractstandaarden

Ga snel naar

E-learning volgen

Je krijgt een e-mail vanuit noreply@pluvo.co met jouw inloggegevens. Geen mailtje in jouw mailbox? Dan kan het in jouw spam terecht zijn gekomen of door de server zijn geweigerd. Na aanmelding heb je 2 maanden toegang tot de e-learning.

Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1

E-learning contractstandaarden

Hou jij je bezig met inkopen van Wmo-zorg of Jeugdhulp? En sluit jij contracten met zorgaanbieders? Of werk jij bij een zorgaanbieder en sluit jij contracten met gemeenten/zorgregio’s? Dan moet je de contractstandaarden gebruiken. Maar wat zijn dat nou precies en hoe pas je ze goed toe? In deze e-learning leer je de basis van de contractstandaarden.

Aan de hand van video’s, tekst, interviews en oefentoetsen ga je in de lesmodules dieper in op de theorie rondom de contractstandaarden. De e-learningmodules bestaat uit 6 hoofdstukken. Ben je geïnteresseerd in 1 hoofdstuk of een aantal specifieke thema’s, dan kun je ook alleen deze onderdelen volgen.

Onderwerpen in de e-learning

  1. Inleiding
  2. Het belang van inkoop binnen het sociaal domein
  3. Contractstandaarden: de vorm en inhoud
  4. Verschillen tussen de standaarden Wmo en Jeugd
  5. Implementatie van de contractstandaarden
  6. Beheer en doorontwikkeling

Vragen of opmerkingen?

Heb je nog vragen of opmerkingen over de e-learningmodules of over het inschrijven op aanbestedingen in het algemeen? Stuur dan een e-mail naar ketenbureau@i-sociaaldomein.nl.

Bestanden en links

Heb je de e-learning doorlopen? Dan hebben we de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet in de factsheet. Een handig naslagwerk voor als je zelf aan de slag gaat met het gebruiken van de contractstandaarden.

Wil je verder ontwikkelen? Bekijk alle e-learnings.