Home > E-learnings > Aanbesteden voor zorgaanbieders – module 1
Ga snel naar
Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 1
Voor wie?
De e-learning modules zijn gratis toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is in de aanbestedingsprocedures in het sociaal domein. Bijvoorbeeld: beleidsmedewerkers, accountmanagers, zorgmanagers, directeuren van aanbieders en zelfstandige zorgaanbieders. De online lesmodules zijn ook te volgen door medewerkers van gemeenten die zich bezighouden met het aanbesteden van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.
Onderwerpen
In de e-learning komen onderstaande 4 thema’s aan bod. Het is ook mogelijk om een of enkele thema’s te volgen.
De thema’s zijn:
Module 1: Hoe werkt een gemeente bij het inkopen van zorg?
Module 4: Uniform Europees Aanbestedingsdocument lezen en invullen.
Module 1
In deze module leer je hoe een gemeente werkt. Hoe het besluitvormingsproces loopt rond het sociale domein, waar in het proces je invloed kunt uitoefenen en hoe de strategie, beleid en visie uiteindelijk terechtkomen in relevante documenten zoals het inkoopdocument en – criteria. Dan heb je de context te pakken om daar als aanbieder goed op aan te sluiten. Verder wordt het inkoopproces per fase toegelicht en welke inbreng jij in die fasen kunt hebben. Daarnaast komen de afwegingen aan bod die je als aanbieder kunt maken. Centrale vragen zijn: ‘Past en sluit de gemeente aan bij de doelstellingen van jouw organisatie en strategie?’ en ‘Hoe krijg je daar geschikte informatie over en met wie ga je in dialoog?’ en ‘Hoe maak ik contact en oefen ik rechtmatig invloed uit?’
Hoofdstuk 1- Besluitvorming in de gemeente
Dit onderdeel gaat in op de rol van het college van B&W (burgemeester en wethouders), de gemeenteraad met haar raadsleden, de beleidsambtenaren en de Adviesraad Sociaal Domein. Ook is aangegeven op welke manieren je informatie over de inkoop van de Wmo, Jeugdwet en participatie kunt vinden. Op de websites van gemeenten en regionale inkooporganisaties staat veel informatie. Telefonisch contact opnemen is ook mogelijk.
Hoofdstuk 2 - Vier fases van een inkoopproces
Deze presentatie gaat in op de verordening. Het geeft de kaders aan voor het vervolgproces van strategie, beleid, inkoopcriteria en het inkoopdocument. Bij de totstandkoming ervan is er ruimte voor de inwoners om mee te praten. Ambtenaren bereiden de verordening voor met het college van B&W en de gemeenteraad stelt hem vast. Er is ook een voorbeeld van een artikel uit een verordening opgenomen.
Fase 1 en fase 2
Deze presentatie gaat over het inkoopproces van de gemeente. Het inkoopproces bestaat uit vier dialoogfasen met aanbieders. We starten met de eerste twee fasen. Fase 1: vaststellen van de strategie en fase 2: marktanalyse en het ontwikkelpotentieel. We gaan in op de inhoud van elke fase én op de mogelijke inbreng van aanbieders in die betreffende fase.
Fase 3 en 4
Deze presentatie behandelt fase 3: keuzes over contract, bekostiging, toegang en het leveranciersmanagement én fase 4: de uitvoeringsfase, de fase waarin de aanbieder gecontracteerd is. We gaan ook hier in op de inhoud van de fase én op de mogelijke inbreng van aanbieders in die betreffende fase.
Hoe kom je in gesprek met de gemeente?
Deze presentatie gaat in op de vraag hoe je als aanbieder in contact komt met de gemeente. Er zijn allerlei manieren om in contact te komen, zoals tijdens bijeenkomsten georganiseerd door de gemeente of via de Adviesraad Sociaal domein. Ga netwerken. Het hangt ook samen met de vraag of je nieuw bent, of dat je al een contract heeft, een kleine of grote aanbieder bent of dat jouw organisatie een goed idee heeft.
Hoofdstuk 3 - Met welke gemeenten gaat u in dialoog?
Deze presentatie gaat in op de vraag met welke gemeenten je in dialoog gaat. Dit hangt samen met de doelstellingen die je voor de verschillende gemeenten heeft. Afhankelijk van jouw doelstelling sluit je aan bij de strategie-, analyse, keuze of contractfase. Bij marktconsultaties halen gemeenten informatie op uit de markt en geven ze zelf ook de nodige informatie. Het is belangrijk dat er iemand van jouw organisatie in dialoog gaat met de gemeente die thuis is in het onderwerp waar het over gaat.
Hoofdstuk 4 - Rechtmatig invloed uitoefenen
Deze presentatie gaat in op het rechtmatig invloed uitoefenen voorafgaand en tijdens de aanbesteding. Meld je aan voor dialoogsessies tussen twee inkoopperiodes in om input te geven. Tijdens de aanbesteding is het alleen toegestaan om via de Nota van Inlichtingen (NvI) vragen te stellen. Benader geen ambtenaren of wethouders over de aanbesteding. Dan word je uitgesloten.
Andere bekeken ook
E-learning
E-learning
Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 3 - Onderscheidend vermogen in aanbesteden
E-learning
Aanbesteden voor zorgaanbieders - module 4 - Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) lezen en invullen
E-learning
E-learning
E-learning
Wil je verder ontwikkelen? Bekijk alle e-learnings.