
Ingangsdatum Wet digitaal verkeer 1 januari 2026
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) gaat per 1 januari 2026 in. Dit heeft het ministerie van BZK bepaald. Gemeenten hebben hierdoor een jaar langer de tijd om aan de vereisten van de wet te voldoen.
De Wmebv regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te versturen. De Wmebv zou aanvankelijk op 1 januari 2025 ingaan, maar uit een onderzoek van de VNG bleek dat slechts een beperkt aantal gemeenten aan de wet zou kunnen voldoen.
Uitzondering
Een uitzondering op de ingangsdatum geldt voor de verplichting om een notificatie te versturen bij het plaatsen van een bericht in een ‘berichtenbox’ of MijnOmgeving (Art. 2:10 lid 2). Deze verplichting treedt per 1 januari 2027 in werking. In deze notificatie dienen de aard, rechtsgevolg en de reactietermijn te staan.
Algemeen e-formulier
Voor processen waarvoor geen specifiek e-formulier is, kan worden volstaan met een algemeen formulier met uploadmogelijkheid. Er is een voorbeeldformulier ontwikkeld waar gemeenten gebruik van kunnen maken.
Ondersteuning gemeenten
Gezien de omvang van de producten en diensten die moeten voldoen aan de Wmebv, adviseert de VNG om de voorbereidingen op deze wet voort te zetten. Om gemeenten te helpen met de implementatie, biedt de VNG verschillende ondersteuningsmiddelen. Bijvoorbeeld een praktische hulpgids (pdf, 5,5 MB), een stappenplan en een checklist om gemeentelijke producten en diensten die moeten voldoen aan de nieuwe wet, in kaart te brengen. Ook is er een Wmebv-forum en worden er Share & Care-sessies georganiseerd waar gemeenten kennis en ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen.
Op de Wmebv-pagina leest u meer over de Wmebv en vindt u de beschikbare ondersteuningsmiddelen.