U bent hier

Berichtenstandaard iJw en jeugd-ggz per januari 2018

Berichtenstandaard iJw

Gemeenten en aanbieders wisselen informatie uit over de producten en diensten die worden geleverd. De berichtenstandaard iJw is ontwikkeld om deze uitwisseling te faciliteren. Voor deze uitwisseling sluiten gemeenten en aanbieders aan op het Gemeentelijk Gegevensknooppunt (GGk) en het schakelpunt van VECOZO voor het verzenden en ontvangen van de iJw-berichten.

Berichtenparen met heenbericht en retourbericht

De berichtenstandaard bestaat uit berichtenparen met een heenbericht en een bijbehorend retourbericht. Er zijn rechtmatigheidsberichten en regieberichten. Rechtmatigheidsberichten zijn gekoppeld aan de rechtmatigheid van het leveren van zorg en de financiële verantwoordingsprocessen. Regieberichten geven gemeenten en aanbieders als samenwerkingspartners informatie over zorgtrajecten.

Rechtmatigheidsberichten

  • JW315-316: het verzoek om toewijzing (VoT) 
  • JW301-302: toewijzingsbericht
  • JW303-304: factuur- of declaratiebericht

Regieberichten

  • JW305-306: start zorg-bericht
  • JW307-308, stop zorg-bericht

Zie ook het Informatiemodel iJw, release iJw 2.1, berichtenoverzicht (iStandaarden.nl).

Huidige release iJw 2.1

De huidige release van iJw is 2.1. Op 1 april 2018 wordt release 2.2 geïmplementeerd. De specificaties van de releases iJw vindt u op de website iStandaarden.nl van Zorginstituut Nederland.

Wijzigingen in iJw 2.2 per april 2018 – facturering

De specificaties van iJw 2.2 zijn per oktober 2017 vastgesteld. Er zijn twee wijzigingen in release 2.2 van iJw die relevant zijn voor de factureringsafspraken in de jeugd-ggz.

  • Vanaf release iJw 2.2 is het mogelijk om toe te wijzen op een productcategorie, en vervolgens te factureren op meerdere productcodes in de toegewezen productcategorie. Meer uitleg hierover vindt u in de Notitie aspecifiek toewijzen en meervoudig factureren (pdf) van Zorginstituut Nederland.
  • Vanaf release iJw 2.2 kan in de outputgerichte uitvoeringsvariant in delen gefactureerd worden.